پنجره، عنصر اصیل منظر؛ زیبایی شناسی پنجره در نگارگری دوره صفوی
نویسندگان
چکیده
نگارگری از زمره هنرهای سنتی است که زبان و بیان آن از ویژگیهای منحصربه خود تبعیت می کند. بسیاری از پژوهشگران از یکسو با دیدگاه های مختلف که اغلبدنباله رو رویکردهای سنت گرایی و عرفانی هستند، به مطالعه فراواقعیت های آن پرداختهو از سوی دیگر برخی محققان به دلیل فقدان آثار به جامانده از دوره های پیشین درحوزه های مختلف از جمله معماری، باغ سازی، شهرسازی، هنر و فرهنگ به آن رویآورد ه اند و از خلال خوانش آنها به ویژگیهای سبکی این حوزهها در هر دوره پی می برند.به گواه ادبیات و تاریخ معماری ایران، پنجره به عنوان یک عنصر عملکردی ازهمان ابتدای تاریخ سکونت در معماری ایران باستان و دوران اسامی حضوریپررنگ داشته، به طوری که نقش نوررسانی و تهویه هوای داخل ابنیه را عهده داربوده است. در دوران صفوی پنجره به عنوان گون های مشبک و پرده دار مطرحمی شود که امکان دیدن، بدون دیده شدن را فراهم می سازد. این گونه جدیدبه افراد به ویژه بانوان دوره صفوی اجازه م یداد به رغم منع حضور مستقیم درمراسم، جشن ها و دیگر رویدادها، امکان مشارکت و مشاهده بدون خدشه دارشدنخلوت و آسایش شان را داشته باشند که به خوبی با اصل محرمیت فرهنگ ایرانی اسلامی نیز مطابقت داشت.با مطالعه نگاره های دوره صفوی به عنوان نقطه عطف نگارگری ایران، به نظرمی رسد پنجره از یک عنصر کالبدی صرف که تنها وظیفه نوررسانی را برعهدهدارد فراتر رفته و به واسطۀ برقراری تعامل انسان با محیط تبدیل به عنصریمنظرین می شود؛ به طوری که نگارگر هوشمندانه از پنجره برای جای گذاریشخصیت ها و تعامل با فضای درون و بیرون بهره می گیرد. این مقاله با پذیرشفرض منظرین بودن عنصر پنجره ادعا میکند زیبایی شناسی آن در نگاره هایدوره صفوی همچون دیگر پدیدههای منظرین شهری از سه مؤلفه عملکردی،هویتی و زیبایی به طور هم زمان تبعیت میکند و میتوان گفت زبان و بیانزیبایی شناسی پنجره در نگارگری دوران صفوی، زبان و بیانی منظرین است
منابع مشابه
پنجره، عنصر اصیل منظر؛ زیباییشناسی پنجره در نگارگری دوره صفوی
نگارگری از زمره هنرهای سنتی است که زبان و بیان آن از ویژگیهای منحصر به خود تبعیت می کند. بسیاری از پژوهشگران از یکسو با دیدگاه های مختلف که اغلب دنباله رو رویکردهای سنت گرایی و عرفانی هستند، به مطالعه فراواقعیت های آن پرداخته و از سوی دیگر برخی محققان به دلیل فقدان آثار به جامانده از دوره های پیشین در حوزه های مختلف از جمله معماری، باغ سازی، شهرسازی، هنر و فرهنگ به آن روی آورد ه اند و از خلال خ...
متن کاملپنجره به مثابه نظرگاه در نگارگری ایرانی(دوره تیموری و صفوی)
یکی از مهمترین وجوه سنت معماری ایرانی، توجه به نور و نورگیرها -پنجره- در معماری است که ریشه در حرمت نور در تفکر و اعتقادات این سرزمین دارد. جنبه های اعتقادی و اجتماعی علاوه بر عملکرد کاربردی پنجره در معماری ایرانی به ویژه پس از اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است. نگارگری ایرانی به دلیل ارتباط عمیق با شعر و ادب فارسی، حکمت و عرفان اسلامی به دنبال عالمی مثالی و سراسر نور و به معنایی دیگر تجلی بهش...
15 صفحه اولخاستگاههای معماری پنجره
در معماری اقوام مختلف، پنجره یکی از عواملی است که سهم قابل توجهی در شکل دادن به ظاهر بناهای مسکونی و در نتیجه در انتقال ویژگیهای معماری دارد و چنانچه از ویژگیهای محیط و فرهنگی که بنا متعلق به آن است برخوردار باشد، هویت معماری مکان خود را بیان میکند. در ساختار پنجرۀ بناهای سنتی، ویژگیهای فرهنگی به خوبی دیده میشود. تحولات دوران جدید و آزادی بی حد در شکل پذیری عناصر بناها، نوعی آشفتگی و گاه...
متن کاملمدل پنجره نگاه
شرط توسعه سازمان، توسعه منابع انسانی است. توسعه منابع انسانی مستلزم تغییر و یادگیری است. امکان تغییر منابع انسانی در مراتب دانش، نگرش و رفتار به واسطه نوع نگاهی است که آنها به قضایای پیرامون خود دارند. در این مقاله، طبق مدل پنجره نگاه, انواع نگاه به شرح زیر مطرح است: 1. نگاه از درون به درون: نگاه فرد از منظر خود به درون سازمان 2. نگاه از درون به برون: نگاه فرد از منظر خود به برون سازمان 3...
متن کاملطراحی اقلیمی پنجره های ساختمان
شرایط آب و هوایی به موازات دیگر عوامل محیطی از مهمترین عوامل مؤثر بر حیات به شمار می رود. اساساً هر گونه دخل و تصرف انسانی در محیط به مقدار زیادی تابع شرایط آب و هوایی است. از دلایل اصلی توجه محققین و دانشمندان علوم مختلف به اقلیم، اهمیتی است که این عامل در محیط های انسانی و طبیعی دارد.
متن کاملتزیین عنصر اصلی در زیبایی شناسی هنر ایران
آفرینش زیبایی در هنر ایران بر اصل تزئین استوار است. در معماری ایرانی قبل و پس از اسلام، عنصر تزئین نقش اساسی دارد و حضور تزئینات که عمدتاً پرکار و متنوع میباشند، از معماری و ساختمان جدایی ناپذیر است. از دوره هخامنشی و ساسانی و پس از اسلام تا پایان دوره قاجار شاهد زیبایی شناسی مبتنی بر تزئین هستیم. نقاشی ایرانی نیز در عین روایت گری، سراسر تزئین است. آنچه از نقاشیهای قبل از اسلام سراغ داریم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مجله علمی-ترویجی منظرناشر: مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر
ISSN 2008-7446
دوره 6
شماره 29 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023